'Vans is de wereld aan het overnemen!'
Op 14 april 2011 opende schoenengigant Vans zijn tweede winkel in België, in de Antwerpse Kammenstraat. Sinds 1966 zijn deze kleurrijke sneakers al een icoon in de surf- en skateboard- wereld, maar anno 2011 zijn ze gewoon niet meer uit het straatbeeld weg te denken.
Zelden zal een opening van een winkel zo een diversiteit aan mensen trekken als die van Vans. Het gezellige nieuwe winkeltje was gevuld met fashionista's, skateboarders, surfers,... en nog zoveel meer. Allemaal gingen ze wel met minstens één paar nieuwe schoenen naar buiten. Berlijn, Amsterdam en Parijs zijn nog enkele steden waar je een Vans shop gaat vinden, maar Antwerpen is de eerste dat er 2 heeft. 'We hadden al een winkel vlakbij, in de Ijzerenwaag, maar die werd te klein. De vraag is sinds enkele jaren enorm blijven stijgen. Ik kan niet verklaren waarom plotseling ook mensen met totaal geen link met de skate- en surfwereld ze ook beginnen dragen, maar ik vind het fantastisch!' vertelt een medewerker. Hoewel veel van de mensen die wel nog tot het originele type Vans-dragers behoren, dit vaak niet leuk vinden, vinden ze het bij Van super. 'Niet enkel qua stijl is het merk overlappend, zelfs qua ras. Vans is de wereld gewoon aan het overnemen.'
The Van Doren Rubber Company
Wie of wat ervoor gezorgd heeft dat de simpelste schoen op aarde zo populair werd, is niet duidelijk. Rond de eeuwwisseling is de rage van het skateboarden even wat teruggekomen, maar buiten Vans blijft daar dus weinig van over. Het bedrijf zag het ook niet zo groot toen het in 1966 zijn eerste shop opende in Californië. Vans heette toen nog The Van Doren Rubber Company. Twaalf mensen kochten die dag een paar schoenen, dat ter plekke gemaakt werden en later opgehaald konden worden. Datzelfde model dat toen verkocht werd, is nu nog steeds enorm populair, namelijk de Classic. Tegen 1980 waren hun producten aan de voeten van elke skateboarder en surfer te zien. Nu nog zijn ze een vaste waarde bij extreme sports. Ontelbare skateboarders en BMX'ers blijven Vans dragen om hun favoriete sport te beoefenen. Naast de liefde voor extreme sporten, is de liefde voor muziek van het bedrijf, dat sinds 1995 hoofdsponsor is van het Warped Music Festival.
Vans voor de paus
Aan de opkomst voor de opening te zien, zal de populariteit van het merk nog wel even blijven aanhouden. Op de eerste dag zijn er meer dan 100 paar over de toonbank gegaan. Of het nu is door het imago dat ze gecreëerd hebben, of door hun aangename schoenen zelf, Vans is er in geslaagd om zoveel mogelijk mensen te bereiken. 'Als je de tijdlijn van het bedrijf volgt, is dit inderdaad de logische stap, maar ik denk dat niemand dit ooit had verwacht,' vertelt Dries, die zichzelf een Vans-collector noemt 'ik draag nu al meer dan 10 jaar Vans, en ik denk dat ik er nu net geen 150 heb. Ik ben dus toch op kleine schaal mee verantwoordelijk voor het succes.' Waar dit succes uiteindelijk zal stoppen? 'Als de paus zijn Prada's inruilt voor een paar Vans, dat zou het toppunt zijn!'
Geen opmerkingen:
Een reactie posten